FB YouTube YouTube en

V lednu 1987 se vahou sněhu zřítila střecha výtopny postavené roku 1902 pro lokomotivy na naší jediné ozubnicové dráze. Železniční společnost Tanvald o.p.s. se v minulosti snažila za pomoci dotací alespoň konzervovat dochované obvodové zdi památkově chráněné budovy, aby nedošlo k úplnému zničení a rozkradení materiálu znemožňujícímu obnovu. Zpracovala projektovou dokumentaci na rekonstrukci podle původního vzhledu a technického provedení a v roce 2009 získala stavební povolení Drážního úřadu. S první žádostí o dotaci však dobrovolníci sdružení v Železniční společnosti v roce 2010 neuspěli.
Nevzdali se však, prodloužili stavební povolení a úspěšně podali projekt do Fondů EHP a Norska. Díky tomu mohla proběhnout kompletní rekonstrukce výtopny. Úspěch podpořilo i aktivní partnerství s norským železničním klubem v Bergenu. Norsk Jernbaneklubb og Museet Gamle Vossebanen provozuje a udržuje muzejní železnici – část původní tratě Oslo-Bergen. Zásadní pro úspěch byla podpora Mikroregionu Tanvaldsko, jehož projektová manažerka projekt připravila. Díky podpoře Libereckého kraje se podařila i oprava historické lokomotivní točny, která nebyla součástí projektu pro dotaci.
Výtopna je součástí památkově chráněné ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova. Slouží k deponování, opravám a prezentaci původních ozubnicových lokomotiv a dalších historických železničních vozidel. Veřejnosti je přístupná v sezóně s průvodcem a při historických jízdách, stejně jako muzejní expozice o historii dráhy a regionu ve staniční budově kořenovského nádraží. Mimo to výtopna slouží i jako místo pro pořádání kulturních akcí pro návštěvníky i obyvatele Jizerských hor a Krkonoš.

  • Realizace proměny: 25. 8. 2015 – 30. 4. 2016
  • Iniciátor proměny: Železniční společnost Tanvald o.p.s.
  • Investor: Fondy EHP a Norska 2009–2014¨, vlastní zdroje Železniční společnost Tanvald, o.p.s.
  • Další partneři realizace proměny: Mikroregion Tanvaldsko, Liberecký kraj, Dobrovolní členové zapsaného spolku Zubačka
  • Projektant: ALEJ, architektonický ateliér Praha – architekti Ing. arch. Ivan Lejčar, Ing. arch. Petr Lédl; statika: Ing. Tomáš Štejfa
  • Realizační firma:B R E X, spol. s r. o.

 

Na mapě zobrazeno 0 proměn
Proměny 2015
Proměny 2016
Proměny 2017
Proměny 2018

Plánování trasy